جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Fri 10 May 2024
    برای اطلاع از تعرفه هزینه تبلیغات در باشگاه خبری فراساحل با ما تماس بگیرید
    جهت انتشار رایگان اخبار فعالیت های شرکت خودتان در حوزه صنعت فراساحل با ما تماس بگیرید
    باشگاه خبری فراساحل؛ مرجع تخصصی انتشار اخبار صنعت فراساحل ایران و جهان
Breaking News
بنادر و سواحل دوشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۴ ، ساعت ۱۳:۱۴:۲۰

تاثیرات ال‌نینو بر حوزه‌های دریایی

باشگاه خبری فراساحل: مدیرکل عملیات و ایمنی دریایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: «در صورت وقوع ال‎نینو در مناطق دريايي خليج فارس، درياي عمان و درياي خزر، آمادگي قبل از وقوع طوفان و اثرات این پدیده در این مناطق تا حد زيادي امكان پذير است». به گزارش باشگاه خبری فراساحل و به نقل از مارین تایمز، «ال‌نینو» به عنوان قدرتمندترین چرخه‌ آب و هوایی 65 سال گذشته، امسال تأثیرات عظیمی بر آب و هوا در سراسر جهان از جمله ایران خواهد داشت، و به نظر می‌رسد در حال گسترش به‌مراتب قوی‌تر از آنچه در سال 1997 میلادی رخ داد، باشد.  در این راستا مدیرکل عملیات و ایمنی دریایی سازمان بنادر و دریانوردی درباره میزان آمادگی حوزه‎های مختلف دریایی برای رویارویی با پدیده ال‎نینو گفته است. مدیرکل عملیات و ایمنی دریایی سازمان بنادر و دریانوردی اظهار کرد: «بر اساس منابع رسمي پديده ال‎نينو يا گرم شدن آب‎هاي اقيانوس آرام جنوبي هر چند سال يكبار تكرار مي‌‎شود و به دليل همزمان شدن با ميلاد حضرت مسيح(ع)، ماهيگيران سواحل آمريكاي جنوبي، نام این پدیده آب و هوایی را که در زبان اسپانيولي پسر كوچك است، ال نینو گذاشته‎اند» . سیامک صحرایی افزود: «ال‌نینو در واقع نوسانات متضاد آب و هوایی در سراسر جهان است که ایران و کشورهای همسایه در منطقه خاورمیانه از این قاعده مستثنی نیستند» . وی با بیان اینکه گرد و غبار نامنظم، بارندگی و تغییرات دمایی شدید از جمله تاثیرات پدیده ال‌نینو بر آب و هوای جهان به شمار می رود گفت: «وقوع این پدیده زمانی است که درجه حرارت اقیانوس آرام در شرق و مرکز بسیار گرم‌تر از حد معمول باشد و  اغلب باعث تغییرات آب و هوایی در سراسر جهان از جمله وزش باد، تغییرات الگوهای بارندگی و تغییر فشار سطح دریا و درجه حرارت می‌شود» . صحرایی در مورد پیش‎بینی اثرات پدیده ال‎نینو در ایران یادآور شد: «نمی‎توان با قاطعيت اثرات اين پديده را حتي بر اساس علوم جديد هواشناسي در مناطق ايران پیش‎بینی كرد، اما با توجه به بارندگي‎هاي اخير مي‎توان پيش‎بيني زمستان پر بارش‎تر از حد طبيعي را داشت» . مدیرکل عملیات و ایمنی دریایی سازمان بنادر و دریانوردی  افزود: «لذا با توجه به كاهش بارندگي در 10 سال گذشته، در صورت وقوع ال‎نینو در کشور با پيشگيري و آمادگي كامل در مقابله با هرگونه سانحه ناشي از اين پديده طبيعي و همچنین مديريت آب‎هاي سطحي، خصوصاً در سواحل جنوبي و شمالي و بخش فراساحلی کشور مي‎توان از اين پدیده به شیوه‎ای مطلوب استفاده کرد» . مدیرکل عملیات و ایمنی دریایی سازمان بنادر و دریانوردی اعلام کرد: «مطمئناً این پدیده در حوزه دریایی بی‎تاثیر نخواهد بود زیرا هر گونه طوفان و بارندگی، وضعیت نابسامانی را در دریا به وجود می‎آورد و موجب طوفانی شدن دریا می‎شود» . وی اظهار کرد: «با این همه  خوشبختانه با وجود تجهیزات مدرن در شناورها با سرعت خیلی خوب و بالا ، اين تغييرات آب و هوايي و هرگونه تهديد دیگری براي دريانوردي قابل پیش‎بینی است» .

صحرایی در ادامه با اشاره به اینکه هواشناسی در حوزه دریایی بسیار قوی است، گفت: «در دریاها مرز و حدی وجود ندارد و اطلاعات جامع و کامل‎تری از مراکز متفاوت چه در کشورهای ساحلی و چه همسایه‎ها در دسترس کشتی‎ها قرار دارد». این در حالی است که خشکی‎ها محدود به مرز هستند؛ مثلا ما در هواشناسی دریایی نمی‎گوییم کدام دریا و استان ساحلی، اما در هواشناسی خشکی وضعیت آب ‎و هوایی باید استان به استان و مرز به مرز اعلام شود كه موجب كاهش ضريب دقت خواهد بود، و لذا در صورت وقوع اين پديده در مناطق دريايي خليج فارس، درياي عمان و درياي خزر آمادگي قبل از وقوع طوفان و اثرات این پدیده تا حد زيادي امكان پذير است. وی درباره احتمال تأثیر پدیده ال‎نینو بر سازه‎های دریایی و فراساحلی گفت: «بررسی این موضوع جزو حوزه اختیارات وزارت نفت است اما تا همین اندازه می‎توان اعلام کرد که اصولا سازه‎ها و سکوهای دریایی ثابت هستند و طبق استانداردهای جهانی ساخته می‎شوند؛ بنابراین در صورت وقوع طوفان‎هاي دريايي باید طبق استانداردهاي ملي و بين‎المللي مقاوم باشند و آسیب نبینند» .



  کد خبر : 767
  ارتباط با سردبیر : info@opc.ir
 

توجه :

در زمینه‌ انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است :
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «OPC» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • «OPC» از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
اظهار نظر در خصوص این خبر :